Miljoner betalade mer till mjölkbönderna

Sedan i september 2015 har Sveriges konsumenter och flera företag samlat in omkring 100 miljoner kronor till landets hårt pressade mjölkbönder.

Aktionen inleddes med att ICA i höstas höjde mjölkpriset med 1 krona per liter och lät extraintäkterna tillfalla bönderna. Axfood hakade på och skänkte själva oavkortat 1 krona per liter mjölk från egna varumärket Garant till bönderna under de sista månaderna av 2015. Även grossisten Martin & Servera valde att skänka 25 öre per såld liter mjölk under de sista månaderna av 2015.

Nu börjar resultatet kunna skönjas. ICA kommer att fortsätta med kampanjen till och med den sista mars men från ledningens sida säger man sig ha gott hopp om att slå det förväntade resultatet som är 100 miljoner insamlade kronor.

I januari meddelade Martin & Servera att deras ”mjölkpeng” genererat 2,2 miljoner till Sveriges mjölkbönder.

Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp samt Tempo, vill inte gå ut med hur mycket pengar de har stöttat de svenska mjölkbönderna med, men till Svenska Måltider säger man att det viktigaste är att försäljningen av Garants mjölk ökade med 20 %.
– För oss och mjölkbönderna är det inte pengarna som är viktiga utan effekten som lyfter mjölkkonsumtionen, säger Axfoods presskontakt Elin Jarl till Svenska Måltider.