Ny fryskasse revolutionerar e-handeln

Ifoodbag får order på 100 miljoner – säljer fryskassar till Kenya

E-handeln med livsmedel ökar i rasande fart. Axfood meddelade i dag att deras e-handelssatsning ska vara i gång innan sommaren.

Nu får också det svenska bolaget ifoodbag 16 miljoner kronor i EU-stöd för att ta fram en ny variant av en fryskasse som banar väg för nya möjligheter inom e-handeln. Redan nu pågår en rad experiment kring hur distributionen av matkassar ska kunna effektiviseras. Ett exempel är ICA:s smarta skåp där kunderna kan hämta upp sin matkasse.

Den begränsande faktorn har varit bristen på kylutrymmen, utöver kylskåp och kylbilar. Fryspåsen från Ifoodbag är vattentät, komposterbar och kan hålla livsmedel frysta i upp till 24 timmar, vilket öppnar upp för nya sätt att leverera maten på.

I Göteborg testar Volvo och e-handlaren mat.se just nu den nya tjänsten Volvo In-car Delivery. Tjänsten bygger på en “digital nyckel” som budet från mat.se använder för att öppna bakluckan på kundens Volvo. Bilens ägare beställer varor på nätet, får ett meddelande om att varorna har levererats och kan sedan köra direkt hem, utan att behöva handla.

Ifoodbags vd Karl Fallgren nöjer sig emellertid inte enbart med att göra e-handelns mattransporter smidigare och billigare:
– Vi har ambitionen att bygga en mer hållbar värd genom våra produkter, säger han. Kompositmaterialet som påsarna görs av kommer från träd, så för varje fällt träd vill vi plantera tre nya.

En annan av Karl Fallgrens ambitioner är att minska matsvinnet – på global nivå.
– Samtidigt som folk svälter i Afrika, slängs det ännu mer mat där än i Sverige eftersom det är så varmt. Med våra kassar skulle man kunna leverera maten till flyktingläger på ett betydligt billigare och säkrare mat än i dag.

Huruvuda det finns konkreta samarbeten med exempelvis biståndsorganisationer i dagsläget vill han inte svara på:
– Vi har många trevliga nyheter som vi kommer ut med under 2016, men jag kan inte gå ut med något just nu.