Stordalen vill få bort skammen kring doggy bag

Från och med april kommer Nordic Choice Hotels restauranger Brasserie X och Kitchen & Table att aktivt erbjuda sina gäster doggy bag om de inte ätit upp sin mat. Genom den nya policyn vill man bidra till att minska matsvinnet. Policyn är också ett exempel på vad som kan göras för att bidra till en mer hållbar livsmedelskedja, något som just nu uppmärksammas genom matentreprenörstävlingen Local EAT Award.

– Vi vet två saker. En tredjedel av all mat som produceras i världen kastas och 56 % av restauranggästerna vill att restaurangerna ska erbjuda doggy bag ifall man inte ätit upp maten. Därför slår vi nu ett slag för doggy baggen. På det här sättet kastar vi mindre mat och du får njuta av hela måltiden. Bra för plånboken och bra för miljön. Detta är vårt lilla bidrag till att äta världen bättre, men vi är säkra på att det finns tusentals av andra goda idéer där ute. De vill vi hitta och uppmärksamma genom Local EAT Award, säger Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen i ett pressmeddelande.

En undersökning gjord av Norstat på uppdrag av Nordic Choice Hotels visar att 56 % av norrmännen vill bli erbjudna doggy bag när de är på restaurang och har mat kvar på tallriken. Ändå är det bara två av tio svenskar som självmant ber om en doggybag enligt en undersökning av Konsumentföreningen Stockholm. Av dessa uppger cirka hälften (46 %) att skälet är att det är pinsamt. Genom att aktivt fråga gästerna om doggy bag vill Nordic Choice Hotels minska tröskeln.

Införandet av doggy bag sker samtidig som hotellen inom Nordic Choice Hotels nu startar den årliga jakten på nya matlösningar.

Local EAT Award initierades av Nordic Choice Hotels 2013 med målet att hitta lösningar på hur vi kan äta på ett sätt som är bra för hälsan, djuren och klimatet.