Coop krigar med smart e-matkasse

gastrofy

Nu ger sig även Coop in i konkurrensen om matkassarna, med en ”smart” matkasse som tagits fram av ett startupbolag.

I Sverige har livsmedel på nätet blivit en miljardindustri. Hittills har företag som Mathem och Linas Matkasse stått för huvuddelen av ökningen, men nu börjar de stora livsmedelskedjorna ge sig in i leken.

Senast ut är Coop, som nu lanserar en smart matkasse där kundens valda recept kan kombineras och ändras för att skapa en mer individuell beställning.

– Vi har länge hållit på med mat på nätet men vi har inte haft en haussad expansionsstrategi utan vi har varit måna om att bygga det här strukturellt. Vi har fortfarande matkassarna kvar men vi tror att kunden vill ha en flexibilitet när det gäller portioner och dieter”, säger Fredrik Johanson, ansvarig för Coops satsning till Dagens Industri.

De valmöjligheter som kommer vara tillgängliga i Coops matkassar till sommaren finns tack vare en tekniklösningen från startupbolaget Gastrofy.

– Gastrofy blir en del för kunden som går via Coop.se. Hela vår receptdatabas kan kunden ”gastrofiera” till en flexibel matkasse. Man kommer kunna välja vilka parametrar som är viktigast, exempelvis pris, ekologisk mat eller optimering när det gäller storlek på förpackningarna”, säger Fredrik Johanson till Dagens Industri.

(foto: Gastrofy)