Matföretag vill locka kunder med Pokémon Go

City Gross lockar kunder med Pokémon Go

McDonalds Japan var först ut med att köpa sponsrade platser i Pokémon Go. Nu har också svenska City Gross hakat på trenden, med en särskild Pokémon Go-tävling.

Spelskaparen Niantic drar dagligen in mångmiljonbelopp på Pokémon Go-spelare som vill köpa virtuell extrautrustning, dessutom kan företag köpa en sponsrad plats i spelet.

I juni skrev tidningen Resumé om ett kafé i Atlanta som råkade ligga precis mellan två ”Pokéstops” där spelare kan samla på sig användbara, virtuella prylar. Caféets innehavare såg sin chans att locka fler kunder och beslutade sig därför för att använda en av Niantics betaltjänster för att se till att det samlades flera ovanliga Pokémons mitt i hans café.

I Sverige har City Gross sett en möjlighet att locka kunder genom att haka på trenden. Den 27 juli lanserades en tävling som går ut på att ladda upp bilder med en särskild hashtag på Pokémons man fångat i eller i närheten av någon City Gross-butik under en viss period. Vinnaren i tävlingen får matkedjans mest populära matkasse under en månad. Andra- och tredjepriserna är presentkort som går att använda i butikerna.

– Vi märker att kunder spelar när de besöker våra butiker och har bestämt oss för att uppmuntra detta fenomen genom att bli en aktiv del av spelupplevelsen med en egen tävling och erbjudanden riktade till spelare, säger Thérèse Lundquist, ansvarig för satsningen på City Gross i ett pressmeddelande.