Matföretag briljerar på Instagram

Att lyckas med sin marknadsföring i sociala medier är numera en nödvändighet för företag som vill bygga ett starkt varumärke. Och om man ska tro optimeringsföretaget Zalster som varje månad listar vilka svenska varumärken som lyckas nå bäst engagemang på Instagram är flera matföretag höjdare på just detta.

I juli månad mättes 383 stycken Instagramkonton och rapporten grundar sig på antal följare, och hur mycket de engagerar sig i företaget genom att gilla bilder. Siffran räknas ut genom att dela det genomsnittliga antalet gilla-markeringar per post på antalet följare, skriver Resumé.

På tredje plats i engagemangsgrad hamnade OLW med 57 poäng. Bland Instagram-jättarna – de som har över 10 000 följare – är det Bregottfabriken som lyckas bäst med 56 poäng och Haribo hamnar på en tredjeplats med sina 42 poäng.

Zalster pekar på flera orsaker till dåligt engagemang på Instagram. Och för att få ett framgångsrikt instagramkonto kan man bland annat tänka på att:

– Undvika säljbudskap

– Undvika kollage

– Inte ladda upp lågupplösta bilder

– Inte ha med logotypen i bilden (om den inte är på ett fysiskt objekt)

Högst betyg av alla företag fick företaget NextJet med 80 poäng, följt av Statens Fastighetsverk som fick 58 poäng.