Arla utmanar läskindustrin

Arla utmanar läskindustrin

Oavsett vad man anser om mjölkens nödvändighet för människan – de flesta är i alla fall eniga om att den är nyttigare än läsk. I dag meddelar Arla att de vill utmana just läsken med en kolsyrad mjölk- och fruktdryck. Denna ingår i en ny satsning på att tredubbla omsättningen av andra drycker än vit mjölk.

En mjölkdryck med te och en proteinrik energidryck är andra exempel på mjölkbaserade drycker som ska hjälpa Arla att nå målet: En tredubblade omsättning av mjölkbaserade drycker från 230 miljoner euro 2015 till 700 miljoner euro 2020.

Den globala marknaden för mjölkbaserade drycker uppgår till cirka 100 miljarder euro om året i konsumentledet, enligt Arla. Detta är ungefär lika mycket som världsmarknaden för vit mjölk. Men marknaden för mjölkbaserade drycker växer mycket snabbare, särskilt utanför Europa.

– Genom att närma oss dryckesmarknaden mer strategiskt kan vi fördubbla försäljningen av flytande mjölkprodukter och ta vara på stora tillväxtmöjligheter för Arla. Med mjölkbaserade varumärkesdrycker kan vi skapa mer värde åt våra ägarbönder, säger Hanne Søndergaard, Executive Vice President för Marketing & Innovation på Arla, och fortsätter:

–  Vår mjölk ska inte bara finnas i literförpackningar i mataffären, utan också som goda drycker att dricka när man är på språng. Vi kommer att utöka vår portfölj med produkter som ger näring, ger snabb energi eller släcker törsten, oavsett var och när du behöver det. Det kommer att skapa nya försäljningsmöjligheter för oss på platser som närbutiker, bensinstationer, tågstationer, gym, arbetsplatser, kaféer, barer med mera, där vi knappt finns alls idag.