Klassiska krogar omsätter mest  

sm_sturehof

Klassiska representationskrogar som Sturehof, Riche, Operakällaren och Gondolen drar in mest i omsättning från gästernas kortinköp. Detta enligt en färsk undersökning från Eurocard.

När betalkortföretaget Eurocard nyligen undersökte vilka krogar 100 000 av företagets privatkunder spenderar mest pengar på, dominerade de klassiska representationskrogarna.

Mest välbesökt är McDonalds med mer än tre gånger så många besök som övriga restauranger, men tittar man på omsättningen hamnar kedjan först på 13:e plats.

Istället är det Sturehof i Stockholm som med sina mer än hundra år på nacken, toppar listan bland Sveriges populäraste restauranger med stor marginal.

– Sturehof drar in överlägset mest i omsättning på gästernas kortinköp bland Sveriges restauranger. Sveriges tio-i topp-lista domineras av Stockholms krogar som Riche, Operakällaren och Gondolen. Medan Göteborg toppas av Toso och Malmö av Boulebar, säger Johan Morling, analyschef på Eurocard i ett pressmeddelande.

Andelen inköp på kortet som gjorts på restaurang ligger omkring 10 procent av de totala inköpen, och gör dem till de fem sex största utgiftsposterna i kundernas vardag.

– Siffrorna vi hämtat från vår databas visar på en väldigt klassisk bild av representation, säger Johan Morling. Det är intressant att det inte är företagskort vi analyserat, utan inköp på det privata kortet.

Undersökningen gjordes i september 2016 och omfattar utgifter fördelade på 30 olika utgiftsposter – allt från inköp av bensin till utgifter för hälsa och kläder.