Arla satsar 360 miljoner i Sverige

Patrik Hansson vd för Arla Sverige

Arla kommer att investera 335 miljoner Euro i sin globala verksamhet under 2017. Detta meddelade bolagets styrelse i morse. Beslut om en ny investeringsplan innebär en ökning jämfört med 2016, då satsades totalt 227 miljoner Euro.

Enligt Arla är ambitionen att utöka produktionen av varumärkesprodukter av hög kvalitet. De flesta av investeringarna fokuserar på produktionsuppgraderingar som kommer att öka lönsamheten för produkter som säljs på huvudmarknader som Tyskland, Storbritannien, Danmark, Sverige, Nederländerna och Finland.

— Med dessa investeringar fortsätter vi arbetet att nå målen i Arlas Strategi 2020. Att överföra mer mjölk från bulk till varumärken och öka lönsamheten för våra ägarbönder. Arlas huvudfokus är att ta en ännu starkare position på marknaden som det innovativa bondeägda mejeriföretaget, säger Arlas koncernchef, Peder Tuborgh.

Men Arla satsar även på tillväxtmarknader utanför kärnmarknaderna. Fram emot 2020 räknar Arla med att 50 procent av tillväxten kommer att komma från Europa medan resterande 50 procent huvudsakligen kommer från regionerna Mellanöstern och Nordafrika, Kina och Sydostasien, Afrika söder om Sahara och USA.

I Sverige investeras totalt 38 miljoner Euro, eller cirka 360 miljoner kronor. De största investeringarna i Sverige kommer att ske i Jönköpings mejeri (4,1 miljoner euro), Linköping (3,8 miljoner euro) samt Vimmerby mejeri (3,6 miljoner euro).

-Vi investerar för att utveckla och säkra verksamheten i Sverige, säger Patrik Hansson, vd Arla Sverige.