Fem trender definierar framtidens lunch

Levereras framtidens lunch levereras av en robot? Beställs via en app? Är gjord på svenska och ekologiska råvaror och har grönsaker som huvudingrediens eller kanske till och med laboratorietillverkat vegankött spelar lunchens huvudroll? Så ser framtidens lunch ut, iallafall enligt Fazers nya lunchrapport.

Fazers lunchrapport 2017 kartlägger lunchbranschens framtid. Årets lunchrapport visar att lunchen står inför stora förändringar och att företag kommer behöva anpassa sig för att tillgodose behoven hos framtidens restauranggäster. En ökad medvetenhet om hälsa och miljö i kombination med nya tekniska lösningar, samt globala trender och influenser kommer med all sannolikhet förändra lunchen. Det skriver Fazer i ett pressmeddelande.

Fem trender som formar framtidens lunchbransch:

  • Vetenskaplig mat – I dagens funktionsdrycker är funktionen ibland viktigare än smaken och vi har ett stort intresse för vad maten vi stoppar i oss har för effekt. Framtidens lunch kommer därför inte bara smaka gott och vara mättande, den kommer även hjälpa oss slappna av, minska risken för förkylning eller öka vår kognitiva kapacitet.
  • Knäck distributionskoden – Appen är den nya menyn och att beställa hem mat är en ny norm. I USA öppnar allt fler ”delivery only”-restauranger som endast satsar på mat för leverans. Fördelarna är lägre kostnader, högre marginaler och fler lagade luncher per kök. Framtiden innebär även ökad automatisering då gäster kommer beställa sin lunch via touchdisplayer och i många fall få maten tillagad av en robot.
  • Vegetariskt 3.0 Den vegetariska trenden fortsätter, men inte som en trend utan som vardagsmat. 34 procent av svenskarna uppger att de ska förbättra sina hälsovanor genom att äta mer vegetariskt under 2017 och nästan var fjärde person (23%) mellan 18 och 34 år uppger att de oftast äter vegetariskt till lunch. Nya proteiner och råvaror gör att vi kommer fortsätta utforska den vegetariska och veganska kosten och i framtiden gör vi grönsaken till den nya styckdetaljen.
  • Gastronationalism – Under en tid har vi fokuserat på våra egna mattraditioner men i takt med att vi blir mer mångkulturella blir maten mer internationell. Nyfusion möter oss i lunchrestaurangen i form av sydfransk tapenade på det svenska knäckebrödet och vi söker oss tillbaka till traditionella företeelser som gråärtor och husmansrecept som stöps om i nya former och lyfter både tradition och innovation.
  • Lunch dygnet runt – Nya livsmönster pekar på att vi kommer göra om lunchen från en stor måltid till ett antal mindre måltider utspridda över arbetsdagen. Det är inte säkert att vi äter alla våra luncher med våra kollegor då vi i en uppkopplad värld kommer värdesätta att få tid för oss själva. Lunchrestaurangen kommer därför i framtiden inte bara vara ett socialt rum utan även ett rum för egentid.

 

Lunchrapporten 2017 är framtagen av Fazer Food Services och kartlägger hur rådande trender, attityder och konsumtionsmönster kommer påverka framtidens lunch. Rapporten är baserad på researcharbete, djupintervjuer och en undersökning bland 1000 svenskar gjord av Fazer och undersökningsföretaget YouGov.