Svenskar köper gärna premiumprodukter

Premium_SM

Premiumprodukter är populära bland svenskarna och fler än sju av tio uppger att de någon gång handlar premiumprodukter. Det framgår av en rapport gjord av Nielsen.

I rapporten har 30 000 personer från 63 länder svarat på frågor om ekonomi och vanor kring sin privata konsumtion, skriver Nielsen i ett pressmeddelande.

I de tillfrågade svenskarnas ögon är det som definierar en premiumprodukt  främst material eller ingredienser, tätt följt av hög funktion eller prestanda hos produkten. Det är också högt skattat att produkten erbjuder något som andra varor inte gör. Bara två av tio svenskar tycker att priset på produkten är avgörande för om något är en premieprodukt eller inte. I EU tycker istället nästan varannan att priset är just vad som definierar en premiumprodukt.

Det här är svenskarna beredda att betala extra för (dvs. ett högre pris än genomsnittspriset i en viss produktkategori):

Kött och fisk samt elektronik (29 %)
Kaffe och te (27 %)
Mjölkprodukter samt kläder (23 %)
Ägg (21 %)
Hårvård (18 %)
Det här definierar en premiumprodukt för svenskarna:

Högkvalitativa material eller ingredienser (41 %)
Hög funktion eller prestanda (33 %)
Erbjuder något som andra produkter inte gör (30 %)
Välkänt varumärke (29 %)
Erbjuder en hög kundupplevelse (28 %)