Ica räddar mat med trend-appen Karma

Ica inleder samarbete med matappen Karma och Food2Change

Vi har tidigare berättat om appen Karma, där användarna kan köpa restaurangmat som annars skulle ha kastats. Nu har även Ica inlett ett samarbete med tjänsten. Tack vare detta kan mat som närmar sig datummärkningen eller på andra sätt är svårsåld säljas via appen till ett mycket förmånligt pris. Det ökar möjligheten för ICA-butiker att hitta en kund till den här maten på kort tid, som då kan räddas istället för att bli till matsvinn.

ICA har även tecknat avtal med prenumerationstjänsten Food2change som låter maten hämtas upp av personer eller familjer med låg inkomst. Ica beräknar att en enda Ica butik genom samarbetet med Food2change kan en rädda 3 800 kg mat, vilket motsvarar 30 ton CO2*.  Det är lika mycket koldioxid som går åt för en bil att köra cirka tre varv runt jorden (13 000 mil), skriver Ica i ett pressmeddelande.

I pilot-skedet kommer två butiker i Stockholmsområdet att vara anslutna till Karma och redan i dag har sju butiker lokala avtal med Food2Change.

Martin & Servera, Gateau, Sabis och Wayne’s Coffee är andra stora aktörer som samarbetar med Karma. Företaget har sedan tidigare finansiering från bland annat Avito-grundarna och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth. För en vecka sedan köpte även Spotify-veteranen Sophia Bendz in sig i matappen.