Hälsotrend slår mot chokladtillverkare

Chokladförsäljningen går ner globalt p g a hälsotrenden

Hälsotrenden har bromsat tillväxten i chokladförsäljningen världen över, rapporterar Financial Times. Men i Sverige går konsumenterna mot strömmen och Cloetta känner inte av någon avmattning.

Den globala konsumtionen av livsmedel som innehåller socker, exempelvis choklad, har minskat tack vare hälsotrenden. Kraftigt stigande kakaopriser under de senaste åren och prispress i detaljhandeln har urholkat vinstmarginalerna för de stora chokladtillverkarna, skriver Financial Times.

Tidningen har tagit tempen på stora schweiziska tillverkare som Lindt och Nestlé, där tillväxten i konfektyrförsäljningen stagnerat, rapporterar TT.

I början av 2000-talet växte den schweiziska chokladexporten med tvåsiffriga tal. Men nu syns en avmattning. Den globala chokladförsäljningen väntas öka med knappt två procent i år, mer än en halvering jämfört med förra året. De stora tillverkarna har ytterligare en utmaning eftersom chokladälskaren har börjat köpa choklad från mindre producenter med hantverksmässig tillverkning.
– Man kan se likheter mellan det som hände med öl och det som händer med choklad”, säger Sandra Martinez, chef för Nestlés konfektyrdel, till tidningen.

Men svenska Cloetta känner inte av en avmattning i chokladförsäljningen.
– Av de konfektyrkategorier som Cloetta tillverkar och säljer så är choklad den som vuxit helt klart mest under de senaste åren. Choklad säljer betydligt mer än sockerkonfektyr, pastiller och tuggummi, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta, till TT.