Crowdfunding bakom framgångsrika matföretag

Maria De La Croix, vd Wheelys cykelkaféer

Allt fler matföretag, både nya och etablerade, satsar på att få in kapital genom gräsrotsfinansiering, eller crowdfunding. Svenska Måltider har undersökt ett fenomen som växer – underifrån.

2014 stod Maria De La Croix tillsammans med två kompisar och byggde om en lådcykel i en källare i Malmö. I dag är hon vd för Wheelys, företaget bakom över 800 mobila kaféer på cyklar som drivs av franchisetagare i drygt 70 länder. Bakom den explosionsartade tillväxten låg en tydlig idé som trion fick hjälp med att förädla via acceleratorn Y Combinator i Silicon Valley. Väl hemma märkte de att det fanns ett massivt ointresse bland svenska investerare. Pengar för att växa fick de istället genom en rekordsnabb investeringsrunda på crowdfundingsajten FundedByMe. Efter att målet på 3,3 miljoner kronor hade nåtts, ville investerarna pumpa in ytterligare 4 miljoner.
– Anledningen till att vi ville göra den här rundan var att vi ville att våra kaféägare skulle bli delägare i företaget. Sen var det en massa andra människor som visade intresse så vi fick stänga kampanjen efter en vecka, säger Maria De La Croix.

En annan kafékedja, Barista Fair Trade, tog i höstas in över 20 miljoner kronor genom en crowdfundingrunda hos Pepins, en svensk sajt där ”vanliga” människor kan investera och bli delägare i företag. ” Tillsammans kan vi nu skapa Sveriges första kundägda kaffekedja!” löd uppmaningen, som lockade hela 21 000 investerare och gav företaget möjlighet att genomföra en nyemission.

Ett färskt exempel är matbutiken Matkooperativet, en marknadsplats för ekologisk, närproducerad mat som drivs av drygt 100 medlemmar. Eter att ha skramlat ihop ett startkapital på 86 000 kronor genom en crowdfundingkampanj via Kickstarter, där belöningar som ”ditt namn på Matkooperativets vägg för all framtid” samt ”en trerättersmiddag för 2 hemma hos initiativtagarna” fungerade som lockbete, kunde butiken öppna sina dörrar i Helsingborg i maj i år.

Läs tipsen från de som har lyckats i vår crowdfunding-special. Och vad säger lagen? Svenska Måltider #4 utkommer i slutet av juni. Prenumerera här!