Wheelys satsar på obemannade mobila matbutiker

Wheelys Moby Mart

Svenskgrundade Wheelys öppnar en obemannad butik på hjul i Shanghai. Tanken bakom satsningen Moby Mart är att små entreprenörer ska kunna utmana kedjor som 7-Eleven på egen hand.
– Vår vision är att varje liten by i Sverige återigen ska ha en butik, som dessutom kommer att vara öppen dygnet runt”, säger Maria De La Croix, vd och medgrundare av Wheelys till DiDigital.

Wheelys cykelkaféer grundades 2015 efter att tre vänner byggt om en lådcykel i en källare i Malmö. Efter att fått hjälp av prestigefyllda acceleration YCombinator i Silicon Valley och ett antal lyckade investeringsrundor växte företaget rekordartat snabbt och i dag finns över 800 mobila kaféer på cyklar som drivs av franchisetagare i drygt 70 länder.

Det senaste året har Wheelys tagit sikte på närbutikmarknaden. I december köpte de bolaget bakom Näraffär, som startade med en obemannad butik i Viken i Nordvästkåne. I mars hjälpte Näraffärs grundare Robert Ilijason till med lanseringen av en stationär, obemannad butik man kallar ”Wheelys 247” i Shanghai, i Kina, skriver DiDigital. Nu kombineras de två idéerna i ”Moby Mart”, enligt Wheelys ”världens första obemannade butik på hjul” som beskrivs som en blandning av närbutik, foodtruck och trailer.
– Det är väl ett klassiskt 7-Eleven-utbud med sallader, kaffe och småsaker. Man ska även kunna beställa saker på nätet och plocka upp dem i butikerna, även apoteksvaror, säger Tomas Mazetti till DiDigital.

Moby Mart drivs med batterier som laddas av solceller. På lång sikt är ambitionen att Moby ska vara självkörande, och kunna åka fram och tillbaka mellan påfyllningsstationer och bra försäljningslägen på landsorten. Utvecklingsarbetet pågår tillsammans med ett universitet i Shanghai. Nästa steg blir att börja serieproducera Moby Mart.
– Har vi underlag för produktion av några hundra enheter kan vi sälja dem för under 450 000 kronor styck. Det är en bråkdel av vad det kostar att bygga en närbutik, säger Tomas Mazetti till DiDigital.