Gigafood vill Tesla-fiera snabbmatsbranschen

Gigafood Ida Högberg och Rebecca Carlsson

Med färgstark, vegansk snabbmat som ger minimal miljöpåverkan vill Ida Högberg och Rebecca Carlsson bakom svenska startupen Gigafood förändra världen. Inspirationen kommer bland annat från Teslas Elon Musk.

 

Rätterna har namn som Algae Poké Bowl och Rainbow Salad. Det rör sig om vegansk raw food som varken innehåller socker eller gluten, bland annat regnbågsfärgade desserter. Samtliga ingredienser har valts för att ge maximalt med näring och håller energinivån på en jämn nivå hela dagen.

– Vi började tänka mat för miljarder då vi beräknas vara 10 miljarder människor samma år som vi ska ha noll klimatutsläpp – 2050. Namnet innebär även en digital flört med tanke på gigabyte och annat. Mycket av vår produktion sker visserligen hands on, men det är genom det digitala vi hoppas skala upp snabbt, säger Ida Högberg till Dagens Industri.

Gigafood har idag sålt mat för 350 000 kronor. Någon reklam har ännu inte gjorts, efter ett enda Facebook-inlägg rasade beställningarna in under två dygn. I skrivande stund förhandlar duon med investerare om en första emissionsrunda på 5 miljoner kronor för att genom Stockholm visa proof of concept, bygga säljorganisation och öppna i fler städer i Sverige och globalt under parollen ”god, näringsrik och hållbar vardagsmat”.

– Hela vår meny är ekologisk och förpackningarna är komposterbara och vi använder endast cykeltransporter genom Wolt och Move by bike. Så vi kompromissar inte med något, säger Ida Högberg till Dagens Industri.

Nyligen stod det klart att Gigafood, som hämtat mycket inspiration från Elon Musk och hans Tesla, blev 1 av 6 bolag som antagits till inkubatorn Sting.

– Det finns en uppfattning om att hållbara produkter är tråkiga. Men Tesla visade att man kunde ta elbilar ett steg längre och skapade världens mest hypade bil. Vi vill visa vad som är möjligt när det gäller att skapa hållbar hantering av mat”, säger Ida Högberg till Dagens Industri.