”Det finns definitivt en framtid för livsmedel som läkemedel”

Björn Öste, Aventure

Björn Öste, vd Aventure, du och din bror Rickard skapade Oatly. Ryktet säger att ert nya ”smarta” mineralvatten har potential att förändra världen. Berätta!   
– Good Idea är ett gott bubbelvatten som dämpar blodsockersvaret. Den innehåller aminosyror som är de små beståndsdelarna i protein, och krom som ger en omedelbar effekt under en måltid. Man dricker några klunkar innan man börjar äta, medan man äter och efteråt, så kan aminosyrorna ”kickstarta” det metabola systemet och förbereda det för de hemska kolhydraterna.

Drycken marknadsförs som ”The Swedish sugar buster” och påstås kapa blodsockertopparna. Kan man ge det till barnen när de äter lördagsgodis så att de blir mindre speedade?
– Ja, den dämpar blodsockersvaret på alla kolhydrater med 20–30 procent, men barnen får fortfarande ett blodsockersvar.

Och om man dricker tre…
– …då tripplar man inte effekten, vi har optimerat den. Men mina egna ungar är 14 och 16 år gamla och de dricker Good Idea varje dag ­– därför att den är god. De är lugna och fina, haha!

Är det säkert att ge den till barn?
– Aminosyror är naturliga och essentiella, alltså livsnödvändiga, och mängderna är små jämfört med ett normalt dagligt intag så vem som helst kan dricka den, det är bara att köra på!

Blir man smal av Good Idea?
– Vi har inte gjort några specifika viktstudier, vi har helt enkelt inte velat ge oss in i den debatten, men med tanke på all den forskning som gjorts på GI-området (reds. anm: GI står för glykemiskt index och handlar om mat som håller blodsockret på en låg och jämn nivå) är det en rimlig tanke att även Good Idea skulle funka väldigt bra. Ett dämpat blodsockersvar innebär ju också mindre lunchkoma och cravings.

Det borde väl även kunna finnas en hel del potentiella kunder bland alla de som har typ 2-diabetes, eller är i riskzonen att få det?
– Ja, bara i USA finns 90 miljoner ”pre-diabetics”, och det ökar hela tiden. Vi måste göra något som samhälle och som en hjälp på vägen är Good Idea en bra ide. Men det är också viktigt att påpeka att drycken varken lindrar eller botar några sjukdomar.

Är det inte bättre att äta naturligt och röra på sig?
– Jo, och det har läkarna sagt i hundra år. Ändå rör vi mindre på oss och äter sämre så bevisligen orkar vi inte göra den där genomgripande förändringen. Det är därför det behövs verktyg som kan hjälpa en i ett första steg, under resans gång.

Det kommer så mycket mirakelmat och -dryck, hur vet vi att denna funkar?
– Det finns stark vetenskap bakom! Drycken är utvecklad i ett samarbete mellan Aventure som är vårt forskningsbolag och Lunds Universitet. Professor Inger Björck och doktor Elin Östman på Anti Diabetic Food Center hade gjort ett antal upptäckter under en lång tid, bland annat hittade de fem aminosyror som var intressanta. Och vi på Aventure, bland annat min bror Rickard som är professor, tittade på hela forskningen som ledde fram till Oatly. Efter det gjorde vi ett antal kliniska studier. Just nu håller vi på med en stor i USA och Kanada för att visa för myndigheterna där att Good Idea inte bara funkar på oss ”konstiga nordbor”.

Hur kom ni fram till att det var just ett bordsvatten som gällde?
– Vi satte oss ner, gjorde ”1+1” och fick en intressant lösning. Om aminosyrorna inmundigas i flytande form är de extra effektiva – alltså var det en dryck som gällde. Vi ville också att den skulle kännas naturlig att dricka till mat, så vi tog fram ett kolsyrat bordsvatten. Vi har gjort marknadsanalyser och det sker en kraftig förändring i USA; Coca-Cola och Fanta gör katastrofala resultat och backar 5–7 procent årligen och flera städer har infört sockerskatt. Samtidigt har kategorin sparkling water vuxit explosionsartat över hela världen.

Är världen redo för ett vetenskapligt bordsvatten?
– I USA är man det, definitivt! Vi kommer att lansera den där redan i sommar och responsen har varit överväldigande både från dietister, nutritionister och läkare. Vi pratar med ett antal stora kedjor och tanken är att den ska komma ut hos dem till hösten.

Ni är baserade i Lund, varför har ni valt att lansera drycken i USA?
– Det amerikanska livsmedelsverket FDA har ett annat regelverk för hälsopåståenden än EU:s motsvarighet EFSA vilket är mer gynnsamt för oss. I Sverige kan vi inte lansera förrän vi har fått EFSA:s godkännande, innan dess är det en lång byråkratisk process där det ska betalas pengar och skrivas papper och det tar en jäkla tid. Vi vet helt enkelt inte när det blir av.

Som de flesta livsmedelsinnovatörer låter du väldigt kritisk till EU?
– Fast jag kan tycka att det är jävligt bra som det är! Vi har lärt oss att spela med EU:s regler och det är ordning och reda, helt enkelt. Det behövs, för det är så många som är ute och gör oseriösa claims överallt, inte minst när det gäller ”superbären”. Om folk går omkring och äter acai-bär och blir feta istället för friska, blir de så småningom uppgivna och förbannade vilket i slutändan drabbar oss i branschen.

Vilka är Aventure?
– Det är alltså vårt forskningsbolag – när vi börjar kommersialisera uppfinningar lägger vi dem i egna dotterbolag. Jag är vd, sen har vi ett antal personer som jobbar inom marknad och produktion, plus en organisation i USA. Totalt är vi ungefär 15 personer, men om man räknar med alla deltidsforskare och studenter blir det fler.

Har du några fler spännande matnyheter på gång?
– Vi har ett bolag som gör ett livsmedelsbaserat läkemedel som ska användas vid tarmröntgen. Du dricker en god dryck som gör att läkaren får fantastiska bilder! Vi har också Glucanova som jobbar med olika typer av havrevarianter som inte konkurrerar med Oatlys dimension non-dairy. Från början var detta Oatlys forskningsbolag, och till stor del är det samma människor som jobbar med båda varumärkena – själv sitter jag fortfarande med i styrelsen för Oatly. Den här typen av havreforskning kommer att få stor framgång över hela världen! Medical foods är ett jätteintressant område. Det finns definitivt en framtid för livsmedel som läkemedel.