Så ”lurar” handeln konsumenterna att äta nyttigare

Mindre socker och salt i matkorgen

Med små, omärkliga medel kan butikerna få konsumenterna att välja produkter med mindre fett, socker och salt. En ny, dansk studie avslöjar tricket: att minska kalorierna utan att lyfta fram detta på förpackningen inför konsumenterna.

– Visst blir de manipulerade, men det blir du ju hela tiden som konsument. Ofta blir man istället lurad att äta produkter med mer socker, men här gör vi tvärtom, säger Jørgen Dejgård Jensen, ekonomiprofessor med inriktning mot mat och konsumtion vid Köpenhamns universitet till SVT Nyheter.

Forskarna har under ett års tid samarbetat med en stor dagligvarukedja i Danmark där de förändrade innehållet i åtta av sina produkter. Kedjan minskade halten av fett, salt och socker i några av sina vanligaste egna märkes-varor, som yoghurt, bröd, müsli och majonnäs. Innehållsförteckningen var rätt men produkten marknadsfördes inte som nyttigare, trots att den hade gjorts kalorisnålare.

Genom att studera försäljningssiffrorna ville forskarna se om kunderna övergav de något nyttigare produkterna för andra matvaror.
– Men det visade sig att försäljningen i stort sett var oförändrad och det tyder på att kunderna inte märkte något, säger Jørgen Dejgård Jensen till SVT. Studien har publicerats i International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, och är ett tydligt exempel på hur butikskedjorna med enkla medel kan få konsumenterna att äta kalorisnålare mat. Den aktuella dagligvarukedjan kommer att fortsätta ha färre kalorier i produkterna och forskarna hoppas att fler butiker följer exemplet.

Hos ICA Sverige säger man sig länge ha jobbat med att successivt sänka salt-, socker- och fetthalterna i produkterna, och enligt hållbarhetsstrategen Christina Karlsson kommer det vetenskapliga fyndet inte som någon överraskning. Hon ser det heller inte som ett sätt att lura kunderna.
– Vi vet att produkter med höga halter av socker, fett och salt inte är bra för oss och bidrar till sjukdomar. Därför ser vi det inte som att vi manipulerar konsumenten när produkterna utvecklas i en hälsosammare riktning, säger Christina Karlsson till SVT Nyheter.