Absolut flyt för spritjätten

absolut

Vodkavinden har vänt – för första gången på fyra år ökar den globala försäljningen av Sveriges största livsmedelsexport Absolut Vodka. Ökningen är +2 procent. Den globala volymen ökar till totalt 11,2 miljoner nioliterslådor.

Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent och moderbolag till The Absolut Company, ökade totalt sett sin försäljning 2016-2017. Absolut Vodka är koncernens största produkt och världens femte största spritvarumärke.

– Dagens konsumenter är medvetna och ställer höga krav på äkthet, ursprung och kvalitet och det gynnar Absolut Vodka. Trots våra redan stora marknadsandelar har vi lyckats öka både försäljning och volymer vilket är ett styrkebesked, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:

– Att vi har en stark medvind beror på att den öppenhet, kreativitet och progressivitet som Absolut Vodka står för uppskattas av allt fler. Det visar bland annat framgången med den sydafrikanska kampanjen ”One Source” som belönades med guldlejon i Cannes, och ”Equal Love” som uppmärksammar att det i år var 50 år sedan som Storbritannien avkriminaliserade homosexualitet, säger Anna Malmhake, som nu avslutat sitt första verksamhetsår som vd för The Absolut Company.

All Absolut Vodka tillverkas vid företagets destilleri i Åhus med lokala råvaror, vilket enligt företaget ger stora fördelar i kvalitet och hållbarhet, något som bidragit till att företaget utvecklats till att bli Sveriges största livsmedelsexportör.

Nästa sommar öppnar Absolut Vodka ett nytt besökscenter i Åhus.