Svenskar äter mest godis i världen

Svenskar äter mest godis i världen

Godis och andra sötsaker ökar kraftigt när Statistiska Centralbyrån SCB räknar ihop vad svenskarna lade i sina matkassar förra året. Troligen har svenskens diet aldrig varit så söt som nu, skriver Sydsvenskan. Statistiken visar att Sveriges hushåll köper hem allt mindre socker – åtta av tio ”sockerpåsar” säljs istället till livsmedelsindustrin. Och svensken köper mer godis, läsk och andra sötade livsmedel för varje år.

Förra året köpte en genomsnittlig svensk godis för 2 109 kronor, visar den nyss publicerade sammanräkningen från SCB. Det blir fyrtioen kronor i veckan, en ökning med tre kronor jämfört med året före. Inget folk i världen äter så mycket godis som svenskarna och ingen varugrupp ökar så kraftigt i SCB:s statistik som sötsakerna, skriver Sydsvenskan. Inom detta begrepp ryms förutom godis även sirap, sylt, mos, kräm, marmelad, honung, choklad, glass, tuggummi, chokladsås, chokladpudding och andra desserter. Förra året ökade försäljningen av dessa livsmedel med 6,5 procent, mätt i pengar. En femtedel av ökningen beror på stigande priser, resten handlar om att folk köper mer sött – och framför allt godis.

Uppgifterna kommer från dagligvarukedjorna Ica, Axfood (Willys och Hemköp, Coop och Bergendahls (med Citygross). Även Pressbyrån, Seven-Eleven och bensinstationer bidrar med statistik om kundernas inköp. Totalt köpte svenska folket mat och dryck för 271 miljarder kronor i Sverige under 2016. Det livsmedel som ökade mest räknat i pengar var fisk, men nästan hela uppgången för denna vara berodde på att priserna steg, inte ökad konsumtion.

Här är livsmedlen som ökar mest enligt Sydsvenskan: 

1. Sötsaker
Choklad och godis dominerar denna kategori och ökar mest i den svenska matkassen. Att försäljningen av socker och sylt minskar något påverkar knappast alls den söta försäljningsvolymen som steg med 5,3 procent förra året.

2. Fett
Försäljningen av smör har mer än tredubblats sedan år 2000, när den fettbejakande LCHF-dieten slog igenom i Sverige. Men margarin och matolja dominerar fortfarande den feta gruppen som ökar 4,7 procent.

3. Läsk
Försäljningen av läsk, juice, saft och mineralvatten ökade med 3,6 procent förra året, sedan prishöjningarna räknats bort. Även under denna kategori hittar vi några av våra sötaste födoämnen.

4. Söta såser
Den statistiska gruppen ”övriga livsmedel” domineras av ketchup, majonnäs, dressingar, marinader och kryddsåser från exempelvis det asiatiska köket. Vi köpte mellan tre och fyra procent mer av dessa söta smaksättare i fjol.