Coop hyllar bönan i ny kampanj

Coop hyllar bönor i ny kampanj

Coop satsar stort på bönor som framtidens protein. I dag lanseras en ny bönkampanj där bland annat filmer kommer att ingå. Även i den senaste raden av reklamfilmer där TV-profilen Lotta Lundgren lagar mat till 4 personer för 88 kronor, är bönan i centrum. Idag presenterades vidare Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, och huvudnyheten i denna är att de som äter just bönor och linser i genomsnitt mår 15 procent bättre än de som inte gör det.

– Bönor är verkligen framtidens mat. De är en bra proteinkälla som innehåller många viktiga näringsämnen, samtidigt som de har en låg klimatpåverkan och är ett billigt livsmedel. Men de behöver ta en större del på våra tallrikar och därför vill Coop underlätta för och uppmuntra våra kunder att göra bönan till en naturlig del i vardagsmaten, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop i ett pressmeddelande.

Coops Matometer, som bygger på data från över 160 000 måltider, visar att det finns tydliga positiva samband mellan att äta bönor och en bättre upplevd hälsa. Matometern visar också att de som äter bönor och linser i mindre utsträckning är överviktiga eller har fetma. Samtidigt uppskattar de också sin hälsa som 15 procent bättre än genomsnittet. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på genom att rikta fokus mot just bönor som framtidens protein.