Fazer stärker satsning på Lifestyle Foods

SM-froosh-fazer

Fazer-koncernen förvärvar det  nordiska smoothievarumärket Froosh, som är tänkt att bli en plattform för det nystartade affärsområdet Fazer Lifestyle Foods. Froosh är det ledande smoothievarumärket i Finland och Sverige samt stark tvåa i Danmark och Norge. Brendan Harris, Froosh vd, har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods, skriver företaget i ett pressmeddelande.

“Hälsa och välmående, samt en hållbar livsstil, är starka globala konsumenttrender och vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. (…) Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder i innan utgången av år 2022. Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över 10 % per år”, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum i ett pressmeddelande.

Med en marknadsandel på 35 procent är Froosh en klar ledare på den nordiska smoothiemarknaden. Dessutom exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera länder och har nyligen gått in i Japan.

Fazer Lifestyle Foods grundades våren 2017 för att ytterligare öka Fazers svar på det växande konsumentbehovet inom hälsa, välmående och hållbar livsstil. Förutom Froosh består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods av Fazer Kvarn (inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme (Yosa-produkterna). Fazer Lifestyle Foods utvecklingsteam skapar som bäst ett starkt, innovativt och internationellt koncept, varumärke och produktportfölj för hälsomedvetna konsumenter.