Mood operators och nudging på ny Fazer-restaurang

Krogarna höjer sina priser
Hälsosam mat, sociala kockar och ”nudging” ska få kunderna att strömma till Fazers nya restaurangkoncept Fazer Food & Co. Den första pilotrestaurangen har just öppnat i Nordstan i Göteborg och nästa år följer ytterligare 70 restauranger i Sverige.
– I dag finns det en stor medvetenhet kring mat – vad vi äter har aldrig varit viktigare. Samtidigt är många oroade över matens inverkan på vår hälsa och miljön. Vårt nya restaurangkoncept Fazer Food & Co vägleder gästerna i rätt riktning och erbjuder god och hälsosam mat som värnar om miljön, säger Morgan Christoffersson, kommersiell direktör på Fazer Food Services.

”Nudging” innebär att inspirera och förenkla för konsumenterna, snarare än att komma med pekpinnar. Med sitt nya restaurangkoncept vill Fazer Food Services enligt egen utsago ”på ett vänligt sätt knuffa gästerna i rätt riktning så att de gör bättre och nyttigare val”, till exempel genom att placera hälsosamma alternativ längst fram vid bufféborden.

Personalen tituleras ”mood operators” och kocken finns hela tiden tillgänglig för att, som restaurangkedjan uttrycker det, ”interagera och socialisera med gästerna”.