”Vi har väldigt många bryggerier, nästa steg blir en våg av destillerier”

Anna Wikner på Stockholms Bränneri

Hej Anna Wikner, destillatör, varför väljer man att starta en ginfabrik mitt i Stockholms innerstad?
– Gin är en härlig sprit, du kan göra nästan vad som helst med den, bara du har i enbär. Idén föddes när jag och min man Calle bodde två år i Vancouver i Kanada. Där fanns väldigt mycket bryggerier och kafferosterier, men det nya var att det började komma väldigt mycket små destillerier. När man träffades ute, var det antingen på ett bryggeri eller ett destilleri och då fanns det i allmänhet en provsmakningsbar i anslutning till det. Vi fick höra talas om att ett bryggeri i Stockholm fått möjlighet att göra samma sak, men det fanns inget destilleri i Stockholm. Gin hade alltid varit lite av en favoritdryck både för Calle och mig, och när vi flyttade hem till Sverige hösten 2015 hade vi redan beställt en destillationspanna från Tyskland.

Ni beställde en destillationspanna utan att ha en lokal? Det var djärvt!
– Både jag och Calle är väldigt positivt lagda, men Calle accepterar verkligen inte ett ”nej”, han är väldigt bra på att se olika vinklar och lösningar.

Hade ni gjort någon research innan dess, i USA?
– Ja, med tiden började vi besöka fler och fler destillerier längs hela den amerikanska västkusten. Vi ställde en massa frågor och folk var väldigt öppna. Där någonstans tändes idén om ett eget bränneri. Vi tänkte ”shit, vi kanske kan ta med oss det här hem och göra det tillgängligt i Stockholm?”

Är det inte lätt att bli avskräckt av den svenska alkohollagstiftningen?
– Vi fick mycket hjälp av Jon på Hernö Gin, han var superhärlig! Vi visste ju hur man gjorde gin men vi ville veta vad som behövs för att starta upp ett destilleri i Sverige. Sen var det ju lite skillnad, Jon höll till i sin lada i Härnösand; vi ville vara i Centrala Stockholm så vi ringde upp Stockholms stad och började kolla upp regelverket. Även för dem var det mycket nytt; det har inte funnits någon sprittillverkning i Stockholm sedan Vin & Sprit la ner sin produktion på Reimersholme.

Fabriken ligger i en gammal Jaguar-verkstad. Hur hamnade ni där?
När vi flyttade hem till Sverige hösten 2015 hade som sagt ännu ingen lokal. Vi hade några dialoger i gång, sen insåg vi att det var många krav som skulle uppfyllas. Bara det att pannan är 3,5 meter hög! Och när vi väl hittade en lokal som vi gillade var vi sällan ensamma. I september 2016 kunde iv i alla fall flytta in i en gammal Jaguar-verkstad på Södermalm, på Folkungagatan nära Erstagatan. Det är ett fantastiskt område där det händer jättemycket.

Varför vill ”alla” ha gin i Sverige just nu?
– Det är en jättetrend i hela världen som kommit till Sverige de senaste åren. Gin är en så klassisk sprit och utbudet är spännande, det finns många små destillerier som alla gör gin med olika karaktär. Sen har vi hela gin och tonic-rörelsen, många av våra trogna kunder pratar om hur de blandar olika sorters gin med olika sorters tonics, sen har de provningar tillsammans med sina vänner och testar olika garnityrer. Det kan vara olika citrusfrukter, kryddor eller örter.

Ni och Hernö Gin är de enda renodlade gintillverkarna i Sverige, men det finns många andra destillerier som börjat tillverka gin vid sidan av annan sprit. Det börjar helt enkelt bli poppis att tillverka gin i Sverige, eller hur?
– Sverige är ju en spritnation och gin ligger till exempel ganska nära snaps. Vi har väldigt många bryggerier, nästa steg blir en våg av destillerier. Om man ser att andra lyckas, ökar också sannolikheten att man vågar öppna destilleri själv. Och vi ser det som att vi lyfter nordisk gin tillsammans med till exempel Hernö och finska Kyrö som tillverkar sin Napue-gin.

Och det går väldigt bra för nordisk gin, eller hur?
– Ja, för tre år sedan fick Hernö pris för världens bästa Gin & Tonic, året efter vann Napue samma titel och i år var det Skånska Spritfabriken som vann. Vi fick silver för vår dry gin i samma tävling och blev väldigt glada. En annan sak som är jättestort är att Hernö fick in sin gin på samtliga Systembolag i Sverige. De är ju våra kollegor och jag tycker att det är jättekul att vi har en så nära kontakt.

Vad utmärker er gin och hur kom ni fram till just den smaken?
– En anledning till att vi startade ett gindestilleri är att det är en härlig sprit, men också att du kan göra vad som helst med den bara du har enbär i. Vi ville att vår signaturprodukt skulle vara en klassisk ”London Dry” med en nordisk touche. Att vi har ljung i vår gin beror på att vi ville experimentera fram en gin till vårt bröllop. Vi gifte oss på Torö i Stockholms skärgård och där växer det väldigt mycket ljung. Det är en naturläkemedelsört som ger en sötma och en speciell karaktär. Efter det handlade det om att bestämma sig för vad som skulle vara vår signatur-gin och då valde vi en som hade just ljung och fläder.

När släppte ni ut den i det fria?
– I december 2016 släppte vi första batchen av vår signaturgin. Vi hade visserligen pratat om det och öppnat upp ett instagramflöde, ändå blev vi väldigt förvånade när samtliga 1000 flaskor sålde slut på 24 timmar på Systemet. Vi hade valt att bara släppa den i Stockholms län, men eftersom vi var helt nya i branschen förstod vi inte att det fanns närmare 80 systembolag där. Vi fick köra runt med lådcykel och vår lilla Toyota och leverera flaskor till 68 ställen i hela länet. Det var otroligt kul! Nu skickar vi allt till Örebro och sedan skickas flaskorna ut till Systembolaget över hela landet, beroende på var folk har beställt dem.

Vad gör ni på dagarna?
– Vi är alla avdelningar på företaget – vi producerar, buteljerar, etiketterar, skickar ut flaskorna till Systemet och restauranger och barer, dessutom ordnar vi events, sköter marknadsföring och bedriver en hel del export. I Danmark går det jättebra, dessutom finns vi i Finland, Japan, Hongkong och Belgien. Och så är vi på väg in i Italien och Ryssland.

Wow! Hinner ni producera tillräckligt?
– Det här året har vi producerat 19 000 flaskor. Vi kan producera upp mot 80 000 flaskor i den här pannan. Men som det är nu är det bara jag som jobbar heltid med destilleriet; Calle har ett annat heltidsjobb. Det blir mycket jobb även på kvällar och helger. Men vi tittar på hur vi ska lösa det nästa år.

Är det ett kul jobb, att vara ginmakare?
– Det är fantastiskt kul! Det är så roligt att jobba med en egen produkt, vi har lärt känna en helt ny bransch. Från början gjorde vi helt andra saker, vi är ingenjörer båda två – jag är maskiningenjör med designinriktning, och Calle har läst industriell ekonomi. Fast jag tycker nog att vi har stor nytta av våra utbildningar även i det här jobbet.

Hur gör man rent tekniskt?
– Vår gin är helt ekologisk så vi köper in en 95-procentig, ekologisk bassprit gjord på vete. Sen tillsätter vi sju olika kryddor och örter.

Är ingredienserna hemliga?
– Nej då! Det är enbär, korianderfrön, kvanne, ljung, fläder, citronskal och rosmarin. Vi häller ner allt det här i pannan, späder ut blandningen och värmer upp den till strax under kokpunkten för att smakerna ska utvecklas, lite som när man brygger te. Där får den ligga över natten medan den svalnar av igen. Dagen efter destilleras blandningen i ett slutet system. Den bruna sörjan med kryddorna stannar kvar i pannan. Alkoholen förångas i ett slutet system och när den sedan kyls ner igen får man en klar och fin sprit. Fast då är den väldigt alkoholstark och måste späs ut.

Vad spär ni ut den med?
– Vatten! Vid exempelvis Whiskey-tillverkning använder man ofta vatten från en egen källa eller en bäck som rinner vid gården, men vi är ett urbant bränneri så vi använder Stockholms kranvatten.

Vad händer i framtiden?
– Dels vill vi bygga varumärket och bli större och att folk ska veta att vi finns, men också utöka besöksverksamheten och provsmakningen på bränneriet, och utöka till fler marknader i världen. Jag tror att folk kopplar ihop Skandinavien och Sverige med kvalitet. Å andra sidan vill många fortfarande att Gin ska komma från England.

Det kanske är en vanesak? Det är inte så många som kräver att Vodkan ska komma från Ryssland numera.
– Nej, och redan nu har vi bevisat att vi helt enkelt gör en bra produkt, och folk uppskattar den! Målet är att vi ska kunna leva på företaget i framtiden och att vårt ginmärke ska vara närvarande i Europa och Världen. När man pratar om gin, ska man nämna Stockholms Bränneri i samma mening.

I Svenska Måltider nr. 1/18 kan du läsa ett större reportage om det svenska gin-undret. Teckna din prenumeration här!