Axfood inför digitala kvitton

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood och ett digitalt kvitto

Papperskvitto eller digitalt kvitto? Snart får kunderna själva välja när Willys och Hemköp alla butiker inför digitala kvitton. Initiativet har enligt ett pressmeddelande från Axfood tillkommit för att förenkla hanteringen men också för att minska nedskräpningen och spara på miljön.

Sedan i höstas har ett pilotprojekt pågått där ett urval antal butiker ingått och där medarbetare inom Axfood varit testpiloter vad gäller digitala kvitton.

– Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood.

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. De flesta slängs direkt i papperskorgen. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd.

– Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Om man lägger ut alla dessa kvitton på en rad skulle det motsvara en sträcka på 63 750 kilometer.

(På bilden syns Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij)