”Vi vill bevisa att det finns ett värde i matvinnet”

Elin Aronsen Beijs, Foodloopz grundare.

Hej Elin Aronsen Beis! Tack vare dig har Södermalm fått ett eget matsvinnstorg – och det skedde i går! Vad är Matsvinnstorget för något?
– Matvarorna kommer från producenter, butiker, grossister och foodservice-företag. Det är fullt ätbar mat men den kan inte säljas genom de vanliga kanalerna eftersom den till exempel närmar sig bäst före-datum. Via Matsvinnstorget delas den ut till vanliga människor. Man får ta hur mycket och vad man vill, och sen sätter man priset själv och swishar pengarna till välgörenhetsorganisationen Food2Change.

Berätta, hur har det gått?
– Långt över förväntan! Först var jag orolig att jag inte skulle få in mat – man vet ju aldrig med matsvinn. Men det kom massor av mat!

Varifrån kom maten?
– Spendrups bryggerier, en grossist som heter Restaurangjouren, Ryska Postens Skafferi, en ICA-butik och en COOP-butik. Vi fick till exempel in bake off-bröd, dryck, en massa frukt och grönsaker och olika smaksatta vatten. Då blev jag tvärtom orolig för att vi inte skulle bli av med allt – vi kan ju inte ha eget matsvinn. Men kring lunch och på eftermiddagen kom det plötsligt en massa människor och vid stängning hade vi bara elva äpplen kvar. Då tänkte jag att ”de får vi väl ge bort till någon” men vi blev till slut av med den påsen också. Vi kunde avsluta med zero waste i vår egen shop!

Fick du ut något annat av att stå där och kränga mat?
– Vi hade jättebra diskussioner, både med besökarna och de andra aktörerna i Söderhallarna, till exempel ostbutiken. Det blev en riktig fest! Sen kom SVT på besök och gjorde ett reportage som kommer att sändas på onsdag. Men framför allt var besökarna helt fantastiska. Vi blev av med aubergine som var lite möglig i toppen, bananer som hade några bruna fläckar – till och med det som passerat bäst före datum gick åt som smör. Folk undrade också varför vi inte kan stå där hela veckan, men det är lite svårt för vi ställer upp ideellt, tillsammans med andra volontärer.

Till vardags driver du företaget Foodloopz. Berätta, vad är det ni gör?
– Foodloopz, som är initiativtagare till Matsvinnstorget, handlar om matsvinn business-to-business på en digital marknadsplats. Vi jobbar alltså egentligen inte mot konsumenter. Man kan säga att vi hjälper matföretag som står med ett överskott i sitt lager och inte vet vad de ska göra med det, att sälja eller skänka bort det till någon som behöver det. Vi har exempel på frukt som har gått till kaféer som förädlat den, vi har haft köttfärs som gått till välgörenhet och vi har hjälpt till med en massa partier med dryck som närmat sig bäst före-datum, istället för att slängas har den gått till KTH:s eller Handelshögskolans studentkårer, eller till Musikhjälpen eller andra välgörenhetsorganisationer. Förra året räddade vi 70 ton mat och dryck. Och det är bara början! Vi har ju bara funnits i ett år.

Hur funkar Foodloopz om jag exempelvis är ett företag och har 100 liter dryck som jag vill bli av med?
– Då loggar du in på plattformen och lägger upp ett erbjudande. Du betalar en liten summa för en annons och bestämmer om du vill skänka eller sälja, eller kanske efterlysa något som du behöver. Våra medlemsföretag representerar producenter, varumärkesägare, odlare, uppfödare, grossister, djurparker, kaféer, hotell, restauranger, event, studentföreningar och ideella organisationer. Det är en vild blandning av aktörer.

Hur fick du idén till Matsvinnstorget?
– Den kom via ett av våra medlemsföretag, Ryska Postens Skafferi. Utmaningen med matsvinn är ju att någon kanske den ena veckan vill ha 300 kilo frukt, men vad gör man om man vill bli av med mat, regelbundet? Vi gjorde liknande event under Smaka på Stockholm och under Almedalsveckan samlade vi in mat från Coop i Visby. Med Matsvinnstorget skruvade vi upp insatserna ytterligare. Istället för att bara dela ut maten gratis ville vi visa att det finns ett värde i matsvinnet och att folk faktiskt är beredda att betala för mat, även om den inte är perfekt. Så vi kopplade det till Food2Change.

Hur mycket fick ni in under er första dag och vad ska pengarna användas till?
– I morse räknade vi ut att vi fått in ungefär 3000 kronor som går direkt till Food2 Changes verksamhet. De hjälper utsatta i samhället att få tillgång till matsvinn från till exempel ICA-butiker. För att ta del av den här tjänsten som privatperson måste man betala en medlemsavgift men med hjälp av det här bidraget kan den avgiften subventioneras, så att fler människor i verkligt utanförskap har råd att gå med.

Så ni hjälper till att utrota fattigdomen i Sverige med matsvinn, och mer matsvinn. Varför gör inte fler som ni?
– Vi måste göra det mer effektivt för företagen att hitta andra vägar för det här. De har ont om tid och med tanke på kostnaden för säljkåren är det ju lika dyrt att sälja ett förstaklassparti som att donera det, eller sälja det för halva priset. Men det kostar också att kasta mat – gissningsvis 300 kronor tonnet, upp till 2000, beroende på var du är i landet och vad det är för förpackningar som ska destrueras. Att hitta någon som tar hand om det innebär att det gör mycket större nytta för alla.

Ni kommer att stå i Söderhallarna tre torsdagar till. Vad hoppas ni kunna åstadkomma på så kort tid?
– Framför allt har vi riktat uppmärksamheten mot matsvinnsproblemet. Vi kan ju inte lösa det själva, man måste samarbeta och hitta nya sätt att jobba på. Det är kul att vi fick godkänt från både COOP och ICA centralt och att de kan samsas i samma monter. Foodloopz har också samarbetat med Moved by Bike som är ett lastcykelföretag åker runt i stan och transporterar varorna på ett klimatsmart sätt.

När föddes ditt engagemang för matsvinn?
– 2012 började jag jobba på inköpsavdelningen på ett livsmedelsföretag och jag var redan då medveten om matsvinnsproblemet. Innan dess blev jag kontaktad av en kompis som hade ett problem – hon hade en livsmedelsprodukt som hon ville bli av med , och hon tyckte vi skulle starta ett Blocket för sådant som företagen inte behöver. På den tiden var det inte bara mat, utan även möbler och bilar och annat som stod och kostade pengar ute på lagren. Tyvärr fick vi lägga ner projektet för vi hade helt enkelt inte det engagemanget. Men så för två somrar sedan började jag tänka, att om jag inte vågar gå från anställd till entreprenör och satsa helhjärtat för att minska just matsvinnet, då kommer jag att ångra mig. Det är en viktig fråga, som påverkar så många av de globala målen. Jag startade Foodloopz tillsammans med en medgrundare som är IT-expert och som till vardags jobbar med IT på bank.

Vi pratades vid för något år sedan. Då tyckte du att det gick lite trögt. Å andra sidan hade ni bara varit igång i några månader. Nu har ni fått in stora medlemsföretag som Spendrups. Är du en otålig sort?
– Jag är förstagångentreprenör och har ingen aning om hur lång tid saker tar så jag behöver säkert ha mer tålamod. Den här typen av beslut måste ju tröskas hela vägen upp till ledningsgruppen men det går framåt och uppåt! Det som driver mig är hållbarhetsfrågan. Maten och hur vi producerar den påverkar verkligen vår planet på ett mycket direkt sätt. Vi måste både producera, hantera och handla med mat på ett mycket effektivare sätt i framtiden. Att vi bara utnyttjar 1/3 av allt vi odlar idag, duger inte! Jag vill inte att mina barn skall ärva en soptipp.

(Foto: Fredrik Sederholm / Matlust)