Arla investerar 100 miljoner i svensk ost

Arla Ädelost

Arla investerar 100 miljoner i de Svenska, ostproducerande mejerierna för att möta en allt hårdare prispress från övriga Europa.

Enligt Arla har ostpriserna på den europeiska marknaden sjunkit till följd av en ökad produktion. Samma fenomen förekommer i Sverige, och för att möta konkurrensen från Europa väljer Arla att växla upp.

– Vi är stolta över vår långa tradition av svensk osttillverkning av mycket hög kvalitet. Svenskarna älskar ost, inte minst den svenska osten. Men konkurrensen från omvärlden är hård och det är otroligt kul att kunna berätta om denna investering som gör det möjligt att vidareutveckla den svenska osten och uppfylla konsumenternas krav på högkvalitativ ost med fantastisk smak, säger Oscar Rosdahl, Marknadsdirektör Arla i ett pressmeddelande.

Den svenska osten är på många sätt unik, men enligt Arla behöver konkurrenskraften stärkas.

– Vi ser en ökad efterfrågan på lokal och svensk ost. Arla investerar 100 miljoner kronor för att kunna producera mer svensk ost på ett mer kostnadseffektivt sätt för att möta konkurrensen från Europa, säger Arlas Sverige-chef Patrik Hansson.

Under 2017 investerade Arla 25 miljoner kronor i Östersunds mejeri för att där kunna starta tillverkning av den Jämtländska Hushållsosten. I början av 2018 gjordes ytterligare en investering för att dubbla produktionskapaciteten. Den största investeringen – 60 miljoner – görs emellertid i en ny förpackningslösning i Götene.

Förra året investerades dessutom drygt 25 miljoner kronor i nya lagerytor för mognad av ädelostar i Kvibille. I år investeras ytterligare 7 miljoner i Kvibille-anläggningen. Även i Falbygden görs investeringar om 5 miljoner för utbyggnad av anläggningen.