82 miljoner för ny engångsmugg

Den amerikanska kaffekedjan Starbucks satsar 10 miljoner dollar, eller 82 miljoner kronor, på att ta fram en ny, miljövänligare pappmugg. Detta har nämligen visat sig vara så svårt att man nu tvingas vända sig till allmänheten för hjälp.

600 miljarder engångsmuggar av papper eller plast tillverkas varje år och av dessa står Starbucks för en procent, enligt ett pressmeddelande från företaget. För att kunna stå emot vätska och påfrestningar måste pappret förses med ett innerskikt. Hittills har detta varit av plast, vilket gjort dem svåra att återvinna.

Det nya mugg-projektet NextGen Cup Challenge, syftar enligt Starbucks till att utveckla återvinningsbara alternativ som i slutändan kan omvandlas till allt från nya bägare till servetter eller möbler. Pengarna delas ut via centret för cirkulär ekonomi hos investeringsplattformen Closed Loop Partners, som med allmänhetens hjälp ska ge sig i kast med utvecklingen av nästa generations återvinningsbara eller komposterbara dryckesbägare och förpackningsmaterial.

– Genom detta partnerskap kommer projektet göra det möjligt för ledande innovatörer och entreprenörer med ekonomiska, tekniska och kunskapsmässiga tillgångar att ta en genväg till globala lösningar och bidra till att de tar sig upp på hyllan, genom återvinningssystemet och tillbaka till kedjan, säger Rob Kaplan, vd på Closed Loop Partners.

Samtidigt som utmaningen kickar igång har Starbucks egen forskningsavdelning påbörjat testerna av ett nytt, nedbrytbart innerskikt baserat på växtmaterial i pappmuggarna. Testet uppges vara det trettonde av sitt slag som utförts bara under det senaste året, i jakten på en grönare mugg.