”Det finns rationella argument som är viktigare än att maten är god”

SM-pontus-fredagsintervjun

I dagarna släpptes Matrapporten 2018, en stor kartläggning av svenskarnas matvanor, matbeteende och relation till mat.
Pontus Dahlström, projektledare, vad avslöjades i den nya rapporten?
– Den största förändringen handlade om det vegetariska. Under många år har folk sagt att de vill minska sin köttkonsumtion men det var först förra året som man kunde se att den faktiskt hade gått ner, på riktigt. Fast att ”säga” är inte samma sak som att ”göra”:  Enligt Matrapporten vill en fjärdedel minska på köttet.

Du jobbar på matkommunikationsbyrån Food & Friends. Hur gör ni undersökningen?
– Varje år låter vi ungefär 1000 personer svara på cirka 30 frågor. De som svarar kommer från hela riket och är i åldersgrupperna 15 – 74 år.

Varför ger ni ut Matrapporten och vad tar den upp, mer specifikt?
– Framför allt ger vi ut den för vår egen skull, vi vill bygga på vår kunskap om hur svensken tänker kring mat, dryck och matlagning, sen använder vi den i vår verksamhet. Matrapporten speglar hur svensken äter och tänker kring mat och matlagning. Det är sjunde året i rad som vi gör den, och det är väldigt spännande! Bland annat får vi svar på frågor om vad du har för funderingar inför ditt matinköp, var du hittar information och inspiration kring mat, vem som handlar maten, vem som lagar den och hur lång tid du lägger på att laga mat till vardags respektive till helgen.

Vad är det som styr vårt middagsval?
– Vi har en fråga som heter ”vad är det viktigaste för dig när du köper mat till middag”? 21 procent av de svarande anser att ”bra råvaror” är det viktigaste. Så var det även förra året, och det har blivit ännu lite viktigare i år. Ny tvåa är att ”det ska vara gott”, men att maten är god är inte det viktigaste för majoriteten. Det finns rationella argument som är viktigare än att maten är god, framför allt när det gäller det vegetariska. Att hela familjen ska gilla maten har också ökat väldigt mycket, 12 procent tycker att det är viktigast jämfört med 8 procent förra året.

I förra Fredagsintervjun pratade vi med en docent i livsmedelsteknik. Han sa bland annat att vi lägger mindre tid på att laga mat men mer på att äta den. Håller du med?
– Enligt Matrapporten la vi faktiskt en minut mer på att laga mat förra året jämfört med året innan, totalt 36 minuter på vardagarna. Frågan om hur lång tid vi sitter ner och äter hade vi plockat bort det här året. Vi ställde den i fjol men i år hade vi svårt att hitta jämförelsesiffror från andra länder, förutom Frankrike, och de lägger betydligt mer tid på att sitta och äta än vad vi gör. Förra året satt vi i alla fall till bords och åt i snitt 22 minuter på vardagarna.

Vilka maträtter är populärast på vardagar?
– Kycklingen behåller sin förstaplats på vardagstoppen, även om den har tappat i andel. Spaghetti med köttfärssås låg etta i början, sen tappade den lite för varje gång – tills i år. Nu var det fler som hade den som favorit och den hamnade på andra plats. Bland barnfamiljer är det helt klart den populäraste rätten.

Och på helgen?
– Då är det biff som är etta, kyckling tvåa och tacos trea.

Ok, finns det något som är liiite mer överraskande?
– De senaste två åren har vi sett att ”vegetariskt” är det trendigaste, och att det kommit upp på vardagstoppen. Även bland de 95 procent i Sverige som inte är vegetarianer eller veganer äts det fler och fler vegetariska måltider. Det nya är att man börjar definiera enskilda, vegetariska rätter istället för att bara kalla dem för ”vegetariskt”. Med den utveckling vi haft under de senaste åren, där fler och fler kockar driver ett ”bredare” vegetariskt ätande, har vi fått fler rätter på repertoaren. Och det har gått så sjukt fort! På ett par år har vi sett det här skiftet.

Vilka vegetariska rätter hamnade i topp?
– Vi ställde faktiskt en av våra frågor så att vi fick en Vegotopp, där kunde vi se att den vanligaste vegetariska rätten i år är grönsakssoppa, följt av sallad, vegetariska biffar och falafel. Den viktigaste anledningen till att folk äter vegetariskt är att de vill äta hälsosamt, näst viktigast är att det är bättre för miljön och tio procent av de som äter vegetariska måltider säger: ”Vi ska inte äta djur”.

Ser man spår av digitaliseringen i Matrapporten?
– Absolut! I Sverige får vi den mesta inspirationen från matsajter, och det har ökat sen i fjol. Fem procent får sin inspiration från influencers. I dag följer man dem aktivt, oavsett vilken kanal de finns i. Det finns ju till exempel influencers som hoppar in i TV-program, som Clara Henry. Om vi återgår till det vegetariska så är det framför allt kvinnorna i de yngre generationerna som driver det. Själv tycker jag att Jävligt Gott och Tuvesonsskan är väldigt bra på att inspirera kring vegetarisk mat. Det ser gott ut och det är gott – och det är därför man lagar och äter deras mat.