Matbutiker inför digitala kvitton

Hemköp först ut med att lansera digitala kvitton Foto: Stefan Nilsson

Hemköp meddelar nu att de, som första dagligvarukedja, nu inför digitala kvitton i sina butiker. Det är de 1,5 miljoner medlemskunderna som från och med nu har möjlighet att välja att få kvittot i mejlen istället för utskrivet på ett papper. Som Svenska Måltider tidigare skrivit om, skulle 60 000 träd årligen kunna sparas i Sverige om samtliga kvitton levererades i digital form. Enligt en ny Sifoundersökning önskar dessutom 44 procent av svenskarna få sitt kvitto digitalt medan bara 3 procent sparar det efter matinköp.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, IT-chef på Hemköp.

Mest positiva till digitala kvitton är de yngsta kunderna, enligt undersökningen, och det är även denna grupp som är minst benägen att spara kvittot.

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd.