Sweden Food Arena ska ge matbransch i världsklass

Jordgubbar

I torsdags lanserades satsningen Sweden Food Arena där hela livsmedelskedjan, enligt regeringens beskrivning, ”samverkar för en svensk livsmedelssektor i världsklass”. Tillväxtverket stödjer arbetet med arenan på uppdrag av regeringen.

Sweden Food Arena prioriterar tre forskningsområden där sektorn kan samverka; Hälsa och smak, Cirkulär mat och Digitalisering och automation. Exempel på visioner är att genom innovation följa fotavtrycket från matkonsumtionen, att biprodukter tas tillvara på ett optimalt sätt och att genom ökad automation och digitalisering i hela livsmedelskedjan driva innovation och effektivitet. Sverige ska även bli ett ledande land inom prevention av välfärdssjukdomar med hjälp av kosten.

Bloombergs innovationsindex lyfter fram Sverige som ett av Europas mest innovativa länder inom sektorer som stål, skog och fordon. Livsmedel rankas först på en 14:e plats. Det vill Sweden Food Arena ändra på.

– Vi siktar på att placera oss i topp 3. Bildandet av arenan är ett viktigt steg. Arenans mål är att avsevärt öka Sveriges investeringar i forskning och innovation inom sektorn. Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena, i ett pressmeddelande.

I samband med att Sweden Food Arena lanseras i Stockholm 24 maj släpps rapporten Forskning och innovation för en livsmedelssektor i världsklass. Arenan är en del av regeringens nationella livsmedelsstrategi som siktar mot år 2030.
Här är hela listan på medverkande företag och organisationer, hittills: 

Arla foods, Atria, Axfood, Barilla Sverige, Bergendahls, Chokofa, Coop, Culinar, Delicato, Dugges bryggeri, Fazer bageri, Fazer Food services, Findus, Food for progress Scandinavia AB, Good trade Scandinavia AB, HK Scan Sweden, Hushållningssällskapet, ICA Sverige, Igelösa Life Science AB, Lantmännen, Livsmedelsföretagen, LRF Lantbrukarnas Riksförbund, LRF Mjölk, Löfbergs Lila, Martin&Servera, Matfabrikören Sverige AB, Max Hamburgerrestauranger, Menigo Food Service AB, Nordisk Råvara AB, Nordic Sugar AB, Norrmejerier ekonomisk förening, O. Kavli AB, Oatly, Orkla, Santa Maria, Pernod-Ricard/Absolut Company, Polarbröd, Restaurangakademien, Saltå Kvarn, Solina Sweden AB, Spendrups Bryggeri AB, Swedish Match North Europé,  Swedish Nutrition Foundation, Svenska Köttföretagen AB, Sveriges Bagare och konditorer, Sveriges Bryggerier, WA3RM, Visita, Vivels bageri.