Ben & Jerrys tar strid för afganska flyktingar

Melbourne, Australien, 2013: Ben & Jerry's glassbil.

Unilever-ägda glassjätten Ben & Jerrys har på sin hemsida gått ut med att de stödjer beslutet om att låta 9000 ensamkommande flyktingar få stanna i Sverige, som förväntas röstas igenom i dag. Nu har en debatt blossat upp på sociala medier och Ben & Jerrys har fått ta emot både både positiv och negativ kritik.

”Nu firar vi tillsammans att kärleken segrat och att vi alla tagit ett viktigt steg mot en mer medmänsklig flyktingpolitik, skriver Ben & Jerrys bland annat på sin hemsida.

Därefter uppmanar glassföretaget allmänheten att hoppa på det ”kärlekståg” som arrangeras av Ung i Sverige och Elever mot utvisningar.

Företagets engagemang har skapat en storm på sociala medier. Bland annat har politiker som Ann Heberlein (M) och Paula Bieler (SD) kritiserat Ben & Jerrys ställningstagande och anser att de inte bör ge sig in i en politisk debatt.

Det är inte första gången som Ben & Jerrys ger sig in i debatter. Glassföretaget som grundades i USA har sedan tidigare ägnat sig åt politisk aktivism i landet och öppet visat sitt stöd i kampanjer för Barack Obama och Bernie Sanders under presidentvalet. I slutet av 1980-talet, under Ronald Reagans tid som amerikansk president, skapade företaget ”fredsglassar” som hade till syfte att ”omdirigera” en procent av den amerikanska försvarsbudgeten till aktiviteter och projekt som främjade fred. Företaget har exempelvis även tagit ställning i miljöfrågor och i frågor om ekonomisk ojämlikhet.