Ny märkning ska minska svinnet

Arla inför ny märkning för att minska matsvinnet.
För att minska svinnet inför Arla en ny märkning: “Ofta bra efter”. Med detta grepp vill mejerijätten att konsumenten ska lukta och smaka på produkten i stället för att fixera sig vid bäst före-datumet.
Från och med i augusti kommer det att dyka upp en ny märkning under bäst-före-datumet på en del av Arlas produkter, som uppmuntrar konsumenten att använda sina sinnen istället för att slänga en produkt i onödan.
– Vi vill hjälpa folk att förstå att de kan lukta, smaka och titta för att avgöra om en produkt är ätbar eller inte. Målet är att halvera matsvinnet hos oss och konsumenten, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskonsumtion vid Arla, till Expressen.
Först ut att få den nya stämpeln är mjölk, fil, yoghurt och grädde.
– Vårt mål är att halvera matsvinnet hos oss och konsumenten. Vi är ett stort livsmedelsföretag som jobbar ihärdigt med alla hållbarhetsfrågor. Matsvinn är en viktig fråga helt enkelt, för att minska klimatpåverkan, säger Ann Freudenthal till tidningen.
Den nya märkningen förstärks av tips om hur man luktar, smakar och ser om produkten är bra, på baksidan av förpackningen. Förutom den nya märkningen ska konsumenterna också få tips om hur man kan smaka, titta och lukta på produkten på baksidan av förpackningen. Livsmedelsverket har godkänt den nya märkningen, men bäst före-datumet är fortfarande obligatoriskt för samtliga produkter.