Svenskgrundad mattjänst säljs för 2 miljarder

SM cornershop

Den mexikanska matleveranstjänsten Cornershop som grundats av svenske Oskar Hjertonsson blir uppköpta av Walmart för 225 miljoner dollar, motsvarande 2 miljarder kronor.

 Cornershop startades i Silicon Valley och levererar mat till kunder i storstäder i Mexiko och Chile. Företaget lanserades 2015 och har i dag över 100 anställda och tusentals kunder varje dag, skriver DI Digital. Det är också Oskar Hjertonssons tredje bolag med verksamhet i Latinamerika.

Till skillnad från många svenska matleveranstjänster har Cornershop inte egna lager, utan plockar direkt från butikerna i närområdet där de levererar. Bolaget brukar jämföras med amerikanska Instacart där man använder sig av frilansare för att leverera produkterna, skriver DI Digital.

– Vi kommer definitivt att finnas i fler marknader efter detta. Vi har byggt en plattform som funkar överallt där det finns affärer och folk, säger Oskar Hjertonsson.