Zoegas gör pudel efter 132 år

Zoégas ägare Nestlé publicerade i helgen en lång textannons med en ursäkt till Maria Zoéga. 132 år efter starten av kafferosteriet får hon sin rättmätiga plats som medgrundare av bolaget tillsammans med maken Carlos. Uppgiften om Maria Zoégas betydelse lanserades av två forskare vid Campus Helsingborg sedan de studerat Helsingborgs lokalhistoria ur ett normkritiskt perspektiv, skriver Sydsvenskan. Forskarna fann då att Carlos Zoega hela tiden beskrivits som den som grundade och byggde upp företaget i staden, trots att han dog två år efter starten.

– När jag tittade lite närmare på det så såg jag att när det gäller Zoégas i Helsingborg är Carlos bara med två år, sen går han bort, säger Anja Petersen, en av de två forskarna, till Sydsvenskan.
Anjas förklaring till att Maria Zoégas inte finns med i företagets historieskrivning är att gifta kvinnor i slutet av 1800-talet var omyndigförklarade och därför inte står på några papper.

Zoégas menar att insikten om Maria Zoégas betydelse helt enkelt “kröp på” dem under arbetet med en ny kaffesort:
– Det var under arbetet med vårt nya kaffe Maria Zoéga Skånerost som insikten kröp på oss att vi inte fullt ut insett vilken roll Maria hade i företagets uppkomst. Att Carlos grundade Zoégas har varit ett mantra hos oss i alla tider. Men Maria hade själv en historia av affärsdriv och entreprenörskap, och med tanke på hur hon hanterade situationen efter sin makes död, så kändes det osannolikt att hon varit helt passiv i grundandet av Zoégas, säger Hans Nilsson, marknadschef Zoégas, i ett pressmeddelande.

– Det är intressant att de lyfter Maria, de skulle lika gärna kunna låta bli. Det är intressant att det händer nu och att det faktiskt finns en marknad för att göra detta nu. Bara det fenomenet är intressant. Problemet är ju att kvinnorna fortfarande är historier vid sidan om, medan den traditionella historieskrivningen fortfarande inte är förändrad. Men dessa starka ”vid sidan om”-berättelser hackar lite i historieskrivningen. Och berättelsen om Maria Zoéga är så viktig att ett stort företag tror att den kan sälja kaffe, säger Anja Petersen till Sydsvenskan.